Pistenbully rijden in Serfaus en Fiss

Pistenbully rijden in FissEr zijn in Oostenrijk een paar skigebieden waar je een blik achter de schermen bij de liftmaatschappij kunt krijgen. Als je geluk hebt, mag je zelfs een pistenbully van dichtbij bekijken of er in klimmen. Maar mee de piste op en in een pistenbully rijden kan maar in heel weinig skigebieden. Waar kun je meerijden in een pistenbully?

Rijden in een pistenbully: toys for boys

We zullen er niet omheen draaien. Een pistenbully valt absoluut in de categorie ‘toys for boys’ en pistenbully rijden maakt van mannen weer jongens en van jongens mannen. En laten we wel wezen: zonder het werk van de mannen met de pistenbully’s die ’s avonds en ’s nachts de pisten prepareren zou skiën toch een stuk minder aangenaam zijn.

Waar kun je meerijden in een pistenbully?

Pistenbully rijden kan in het Pitztal, in Hochfügen in het Zilleratal, in Lermoos in de Zugspitz-Arena, op de Valisera in Sankt Gallenkirch in Montafon en in Serfaus en Fiss in skigebied Serfaus-Fiss-Ladis in het Oberinntal. In deze skidorpen kun je een excursie met een pistenbully boeken. Wij reden een avond mee met Thomas Gritzner uit Fiss en belandden in een wereld waar je als leek geen idee van hebt dat die bestaat. En je snapt meteen een stuk beter waarom skipassen zo duur zijn.

Geen opleiding pistenbully rijden

Waar kun je pistenbully rijden?Er bestaat niet zoiets als een opleiding tot pistenbully-chauffeur, vertelt onze jonge bestuurder Thomas Gritzner uit Fiss, terwijl hij even na half vijf zijn rum negen ton zware pistenbully langs de menigte après-skiërs bij de Hexenalm in Fiss de eerste piste op stuurt. “Je wordt met iemand mee gestuurd en dan is het een kwestie van proberen.”

Hij bestuurt zelf al sinds 2014 pistenbullys en is het hele jaar door in dienst bij de liftmaatschappij van Serfaus Fiss en Ladis. Fiss en Ladis hebben zestien van deze rode monsters rondrijden à 3 tot 3,5 ton per stuk. Tweedehands zijn ze goedkoper. In Serfaus rijden er zeventien of achttien rond die na acht jaar weer worden vervangen.

Hoe prepareer je een piste?

Maar hoe prepareer je nu een eersteklas piste? “Je moet er een passie voor hebben. En je moet goed opletten en de sneeuw daar neerleggen waar-ie hoort. Wij brengen de sneeuw weer naar boven die de skiërs naar beneden hebben geskied.” Geen speld tussen te krijgen natuurlijk, maar na twee uurtjes met Thomas in de pistenbully meerijden, kom je er al snel achter dat pistenbully rijden wel iets meer inhoudt dan lekker over de pisten raggen en de sneeuw een beetje glad strijken.

Vers laagje sneeuw is het mooiste prepareren

Vlak naast het pistenrestaurant bij de Möseralmbahn stopt Thomas, zet de machine in z’ n achteruit en davert ruggelings de piste af. We liggen schuin achterover in de stoel en de rupsbanden gooien de sneeuw tot boven het dak van de cabine. “De pistenbully heeft een sensor die de dikte van de sneeuwlaag meet”, legt Thomas uit. Wij zien op het scherm een vlekkenpatroon, maar volgens Thomas ligt er onder ons een pak sneeuw van twee meter dikte. Dat wordt met de grote sneeuwschuiver die voorop zit, naar boven geschoven. Acht, negen, tien keer schakelt Thomas achteruit. Grommend duwen de 490 paardenkrachten van de vrachtwagenmotor de sneeuw omhoog totdat het eindelijk naar Thomas’ zin is. Dan moet er nog een paar keer met de frees overheen, die aan de achterzijde onder grote beschermende gele flappen zit en die voor dat mooie corduroy-streepje zorgt.

In konvooi van vier rijdt Thomas verder over de piste, steeds net iets over het spoor van zijn voorganger, zodat er een mooi aaneengesloten sneeuwdek ontstaat. “Het is het mooiste als er een laagje van 10 centimeter verse sneeuw ligt. Dat is prachtig te prepareren.”

Pistenbully’s met een kraan voor steile pisten

Meestal zijn hij en zijn collega’ s tot  één of twee uur ’s nachts bezig met prepareren. Voor het maken van sneeuwschansen in de vele funparks in Serfaus, Fiss en Ladis is een aparte machine, die met zijn sneeuwschuiver voorop veel hoger kan komen dan de andere ‘pistenraupen’, zoals de machines tegenwoordig ook wel genoemd worden. De steilste pistes worden geprepareerd door pistenbully’s die met een kraan en een staalkabel zijn uitgerust. De kabel wordt vastgemaakt aan speciale palen aan de rand van de pisten, waarna de pistenbully zich laat afzakken. “De hoogste pisten hier in Serfaus-Fiss-Ladis zijn ook de steilste pisten. Die zijn wel een uitdaging.”

In de zomer werkt hij aan het onderhoud van de liften en pakt allerhande voorkomende klussen op. Een echte voorkeurspiste heeft hij niet. De mannen uit Fiss nemen het gebied tot en met de Waldbahn onder handen. Daar ligt de scheiding tussen Serfaus aan de ene kant en Fiss Ladis. Als skiër merk je daar overigens niets van, want met je skipas mag je overal komen.

Nog een rondje rijden met de pistenbully

meerijden in een pistenbullyOf we zin hebben in nog een rondje, vraagt Thomas. Dat is bepaald niet tegen dovemansoren gezegd! Dat rondje duurt overigens nog wel een uur, want als we bij de rode Waldabfahrt van de Waldbahn aankomen, constateert Thomas dat deze helmaal is veranderd in een buckelpiste. Brullend en grommend moeten de 490 paardenkrachten weer vol aan de bak. Enorme ladingen sneeuw worden naar boven gebulldozerd, waarna de machine hotsend en schokkend weer achteruit de berg af rijdt. Geen wonder dat een pistenbully er in een avondje prepareren een slordige 200 liter diesel doorheen jast. Zeker een keer of vijftien gaat het zo naar boven en naar beneden en ook een collega helpt mee. In een pas-de-deux van in totaal 18 ton gewicht draaien de machines achter elkaar aan.

Pas na drie kwartier schuiven, shovelen en freesen is Thomas tevreden en ligt de piste er weer als een plaatje bij. Je hebt als leek echt geen idee dat er zoveel werk gaat zitten in het gladstrijken van die sneeuwhopen die je met je bochtjes draaien hebt veroorzaakt. Nu kan de piste nog een paar uur opvriezen, voordat de eerste skiërs die zich aangemeld hebben voor het fruhstuck-skiën er weer overheen kunnen.

Wat kost rijden in een pistenbully?

De kosten van meerijden met een pistenbully lopen sterk uiteen. In het Pitztal kostte het in de winter van 2014/2015 veertig euro voor 40 minuten. Kinderen betaalden de helft. In Fiss kostte pistenbully rijden 49 euro voor anderhalf uur en 20 euro voor kinderen. En dan kreeg je ook nog een fraaie cap met de stoere tekst ‘Pistenbully pilot’.

Een belangrijke tip tot slot: Wil je graag pistenbully rijden, reserveer ver van tevoren. Reserveer het liefst al voor je op wintersport gaat, want er zijn maar heel weinig plaatsen beschikbaar. In de cabine is slechts plaats voor maximaal 1 volwassen passagier en een kind tot 1,30 meter. Reserveren kan bij de kassa van de liftmaatschappij in Serfaus en Fiss of bij het verkeersbureau van Montafon.

Pistenbully rijden in Serfaus en Fiss
Waardeer dit artikel

Reacties

  1. Margriet Drissen 20 december 2016
    • Redactie 20 december 2016

Deel jouw tips en ervaringen met andere wintersporters!