Shadow

Waar moet je op letten bij winterbanden?

Wie met de auto op wintersport gaat naar Oostenrijk, ontkomt er niet aan: winterbanden bestellen. Waar moet je op letten bij het uitzoeken van winterbanden?

Waarom winterbanden nodig?

Zomerbanden worden bij lage temperaturen harder en hebben dan een langere remweg. Winterbanden zijn door een andere samenstelling wat zachter en hebben dankzij hun grovere profiel  met meer lamellen meer grip op zowel droge als besneeuwde wegen. Bij remtesten bij 50 km/uur is de remweg op een droge weg voor een auto gemiddeld twaalf meter. Op een nat wegdek is dat veertien tot vijftien meter. Maar op een besneeuwde weg staat een auto met winterbanden na dertig meter stil, terwijl een auto op gewone banden een remweg van zestig meter nodig heeft. Het laat zich raden wat de gevolgen zijn als je op een zomerband een noodstop op een besneeuwde weg moet maken.

Winterbanden doen hun werk het beste bij temperaturen die onder de ongeveer zeven graden liggen. Daarboven kun je beter zomerbanden gebruiken. Nadeel van winterbanden is dat het brandstofverbruik toeneemt.

In Oostenrijk zijn winterbanden in het winterseizoen verplicht. Als je geen winterbanden hebt, loop je het risico op een flinke boete en je kunt aan de kant van de weg gezet worden.

Waar op letten bij winterbanden?

De keuze aan winterbanden, ook online, is enorm. De kwaliteit en de prijzen lopen enorm uiteen. Ga goed vergelijken op prijs en kwaliteit. Duur is lang niet altijd goed en goedkoop is lang niet altijd slecht.  Let ook op de bijbehorende kosten voor bijvoorbeeld opslag en montage. Als u banden online bestelt, moet u nog naar een garage om ze te laten monteren of u moet het zelf doen. Hou ook rekening met levertijden. Wie nauwelijks in Nederland rijdt, maar wel een week naar de wintersport gaat, kan ook winterbanden huren. Dat kan vanaf ongeveer 150 euro per week.

Nieuwe regels voor winterbanden in Duitsland

winterbanden in Oostenrijk © Bovag
© Bovag

Vanaf 1 januari 2018 gelden in Duitsland nieuwe regels voor winterbanden. Nieuwe winterbanden moeten dan voorzien zijn van het sneeuwvlokjes-icoon, ook wel bekend als ‘Alpine’. Banden met de aanduiding  M+S (‘Matsch und Schnee’ oftewel ‘modder en sneeuw’) volstaan niet meer als winterband. Dat komt doordat fabrikanten zelf de aanduiding M+S op banden mogen zetten. De criteria daarvoor komen uit het terrein rijden. Voor banden met de Alpine-aanduiding gelden echter bepaalde minimumeisen. Om het sneeuwvlokjes- of ‘Alpine’symbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden (de snow grip index). In Duitsland wordt ook overwogen om een minimale profieldiepte van 4 millimeter voor winterbanden verplicht te stellen, net zoals dat nu al in Oostenrijk en Tsjechië geldt.

De nieuwe regels gelden niet voor banden die voor 1 januari 2018 zijn geproduceerd. Die banden zijn te herkennen aan de zogeheten DOT-code die op de zijkant van de banden staat. De DOT-code bestaat uit vier cijfers die de week en het jaar van productie aangeven.

Wie niet aan de nieuwe regels voldoet, riskeert een boete van zestig euro.

De beste winterband: de tests

De ANWB, haar Duitse zusterorganisatie ADAC en diverse auto- en motorsportbladen doen elk najaar tests met winterbanden en allseason-banden. Bekijk de winterbandentest van de ANWB van 2022-2023. Lees ook: Hoge scores voor Vredestein winterbanden en allseason-banden in bandentest.

Bandenlabel verplicht

Bij auto’s die na 1 juli 2012 zijn geproduceerd,  zijn de banden verplicht voorzien van een EU-bandenlabel. Daarop staan de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en de decibelwaarde voor het omgevingsgeluid. De brandstofefficiëntie wordt uitgedrukt in klasse A tot en met G waarbij A staat voor zeer zuinig. Ook grip op nat wegdek wordt uitgedrukt in de klasse A tot en met G waarbij A dan staat voor de kortste remweg. Maar dit bandenlabel geeft niet aan of het om een zomerband of winterband gaat. Sluit voor je op wintersport gaat ook een goede reisverzekering met wintersportdekking af.

Lees ook:

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram. Reageren kan onderaan dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.