Volop nieuwe skiliften in Tirol in 2019-2020

Nieuwe skiliften in Tirol

Nieuwe skiliften in Tirol: 10 persoons Finkenbergbahn © Tux Finkenberg.

De regio Tirol heeft voor het wintersportseizoen 2019-2020 weer miljoenen geïnvesteerd in nieuwe skiliften. Tienpersoon stoeltjesliften zijn bij de nieuwe skiliften in Tirol absoluut de trend.

Nieuwe skiliften in St. Anton

In Sankt Anton am Arlberg is de in 1981 gebouwde Schindlergratbahn vorig jaar met pensioen gestuurd en vervangen door een nieuwe lift. De 10-persoons gondels van de nieuwe Schindlergratbahn kunnen 2600 wintersporters per uur vervoeren. De lift begint op 2048 meter hoogte om bijna 5,5 minuten later te eindigen in het bergstation op 2643 meter hoogte. Ook het winterwandelgebied van St. Anton is uitgebreid tot in totaal 80 kilometer winterwandelpaden. Zo komt er ook een wandelpad tussen de bergstations van deGalzig- en St. Christophliften.

Nieuwe gondel op de Kaunertaler Gletscher

Eind november 2019 gaat op de Kaunertaler Gletscher de Funifor-gondel draaien. Het wordt een voor Oostenrijk unieke lift die bestaat uit twee gondelbakken. De totale overspanning zonder pylonen bedraagt 2 kilometer. Daardoor krijgen wintersporters een weids panorama te zien. Voor de Funifor-lift worden de meest windstabiele gondels gebruikt die momenteel op de markt zijn. In elke cabine kunnen honderd personen die in 3 minuten naar boven worden gebracht. De nieuwe gondel vervangt de twee bestaande Weiss-seefernerliften. Daarmee duurde het 12 minuten voordat je boven was.

Nieuwe skiliften in Berwang

In Berwang, dat is aangesloten bij de Zugspitz Arena, gaat in de winter van 2019-2020 de nieuwe Obere Kahrbahn 1 open. Dit is een lift met tien-persoons gondels die 2400 wintersporters per uur kan vervoeren. Deze nieuwe lift is onderdeel van een groot, meerjarig investeringsprogramma voor nieuwe liften in Berwang. In de winter van 2021-2022 wordt een nieuwe Obere Karbahn II geopend. Daar komen dan ook twee nieuwe pisten. In de derde fase wordt een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift van het dalstation van de Thanellerkarlift naar het middelstation van de Obere Karbahn gebouwd. Daar komt dan ook een nieuwe bergrestaurant.

Miljoenen investeringen in nieuwe liften Skiwelt Wilder Kaiser

De Skiwelt Wilder Kaiser Brixental, een van de grootste aaneengesloten skigebieden van Oostenrijk, investeert in 2019, 2020 en 2021 meer dan 73 miljoen euro in nieuwe skiliften. In Westendorf namen ze eind maart 2019 afscheid van de in 1983 gebouwde Fleidingbahn. In de winter van 2019-2020 gaat de nieuwe Fleidingbahn open. Dit wordt een achtpersoons stoeltjeslift met stoelverwarming en windkappen. De nieuwe Fleidingbahn kan 2730 wintersporters per uur naar het hoogste punt van de Skiwelt Wilder Kaiser op 1892 meter brengen. Bovendien wordt de piste verlengd. Bij het bergstation komt een nieuw terras met 360-graden uitzicht.

In Brixen im Thale is de 4-persoons Zinsbergbahn gesloopt en vervangen door een nieuwe combinatielift. De nieuwe Zinsbergbahn bestaat uit 10-persoons panoramagondels en 8-persoons stoeltjes met stoelverwarming en windkappen.

In Söll gaat in juli 2020 de meer dan dertig jaar oude lift naar de Hexenwasser naar de sloop. Er komt een nieuwe 10-persoons gondellift met 72 gondels.

De Kleine Salve in Itter wordt vanaf de winter van 2020-2021 ontsloten door een nieuwe gondellift met 10-persoons gondels. De huidige Salvistabahn draait in de winter van 2019-2020 z’n laatste rondjes. De nieuwe gondellift wordt 650 meter langer en er worden nieuwe pistes aangelegd. In het dalstation komen ook een sportwinkel, skiverhuur en skidepots.

Nieuwe skiliften in de Zillertal Arena

In het bij Nederlanders populaire Gerlos gaat in de winter van 2019-2020 de nieuwe Stuanmandl-lift draaien. Die vervangt de bestaande 4-persoons stoeltjeslift die naar top van de Isskogel gaat. De nieuwe Stuanmandl-lift bestaat uit 10-persoons gondels met stoelverwarming die per uur 2800 wintersporters naar boven brengen. De 51 gondels overbruggen een afstand van anderhalve kilometer. De lift vormt de verbinding tussen de skigebieden van Gerlos en Zell am Ziller. Het dalstation staat op 2000 meter, het bergstation op 2250 meter. Vanaf het dak van het bergstation heb je een perfect 360-graden uitzicht. Bij de Fussalm in Gerlos komt een nieuwe umbrella-bar. In Zell am Ziller wordt het bergstation van de Rosenalmbahn verbouwd. Bij de op- en afgangen komen roltrappen en een lift.

Nieuwe liften in Kals, Hochsölden en Ischgl

Ook in Oost-Tirol worden nieuwe skiliften gebouwd. In Kals gaat eind december de Glocknerblick-lift open. Dat is voor de verandering geen tien persoons gondel, maar een 6-persoons stoeltjeslift. Tijdens de 1,4 kilometer lange rit naar boven ben je door stoelverwarming en windkappen beschermd tegen de weersinvloeden. De capaciteit bedraagt 2400 wintersporters per uur.

In Hochsölden wordt wel een nieuwe 10-persoons gondel gebouwd. De nieuwe Rotkogelbahn wordt vervangen en 1,2 kilometer langer gemaakt. Het nieuwe bergstation komt ter hoogte van het Giggijochrestaurant. De piste richting de dalafdaling kan daardoor verbreed worden wat vooral voor kinderen en beginners een verbetering betekent.

En in het skigebied van Ischgl-Samnaun komen twee nieuwe stoeltjesliften. De Velileck F1 wordt een 6-persoons stoeltjeslift met Formule-1-stoelen. En de Visnitz N2 is een 8-persoons stoeltjeslift. Beide liften krijgen windkappen.

Nieuwe skiliften in Tirol in 2018 – 2019

Wintersporters in Ischgl hebben vorig jaar afscheid genomen van de dertig jaar oude Gampenbahn. Deze lift is in 2018 vervangen door een 6-persoons stoeltjeslift met een dalstation op 1924 meter hoogte. Het bergstation staat op 2.848 meter. Het hoogteverschil geldt als een wereldrecord voor dit type lift. Ook zijn er in dit gebied twee nieuwe restaurants gebouwd.

Nieuwe lift in Mayrhofen

Mayrhofen heeft er in de winter van 2018-2019 een nieuwe lift bij: de Möslbahn. Deze tienpersoons gondel gaat naar de Penken en vult het gat op tussen de buurtschap Mösl op de Hochschmwendberg en de Horbergbahn. Verder is het skigebied uitgebreid met twee pistenkilometers en is er een ski-movie-traject aangelegd.

Nieuwe skiliften in Kitzbühel

Kitzbühel opent in de winter van 2018-2019 twee nieuwe liften op de Kitzbüheler Horn. De eerste is een zespersoons stoeltjeslift met windstabilisatoren, kappen, stoelverwarming en leren bekleding. En er komt een nieuwe 10-persoons gondel: Comfortline S 10EUB Raintal. Die brengt je in 3,6 in plaats van 11,7 minuten naar boven.

De Zillertal Arena opent de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Larmach. Deze lift is voorzien van kappen en stoelverwarming en kan 2.800 personen per uur vervoeren.

Finkenberger Almbahn vernieuwd

In Finkenberg in het Zillertal werd in de winter van 2017-2018 een nieuwe gondel in gebruik genomen. De eerste sectie van de oude 4-persoons gondels is vervangen door tienpersoons gondels met wifi. Ook zijn nieuwe berg- en dalstations gebouwd. De Finkenberg I kan per uur 2400 wintersporters in 7 minuten van het dal- naar het bergstation brengen. Alle ski’s en boards worden in de gondel zelf vervoerd. Daardoor gaat het in- en uitstappen sneller. De parkeergarage wordt verbonden met het nieuwe dalstation dat in het hart van Finkenberg blijft.

Nieuwe bergbioscoop in Sölden

Op de top van de Gaislachkogl naast het Ice-Q-restaurant in skigebied Sölden ist een heuse bioscoop gebouwd. Op deze plek werden in 2015 opnames gemaakt voor de James Bond-film Spectre.

In Sölden ging in de winter van 2016 – 2017 een nieuwe gondel open. De Giggijochbahn uit 1998 is vervangen door een nieuwe gondellift met cabines voor tien personen. De gondel kan per uur 4500 personen vervoeren. Daarmee is het wereldwijd de gondel met de hoogste capaciteit. Ook de dal- en bergstations zijn vernieuwd waarbij de in- en uitgangen gelijkvloers zijn gemaakt. In Sölden werd in de winter van 2014 – 2015 de driepersoons stoeltjeslift Wasserkar door een zespersoons stoeltjeslift met windkap. Tegelijkertijd is het dalstation 500 meter richting het dal verplaatst, waardoor de zwarte piste ruim een halve kilometer langer is geworden.

Tweede deel Kirchenkarbahn in Obergurgl-Hochgurgl open

In Obergurgl-Hochgurgl in het Ötztal gaan de skiliften al op 15 november open. Daarmee is dit skigebied als vanouds een van de eerste skigebieden in de Alpen waar de liften gaan draaien. Deze winter gaat het tweede deel van de Kirchenkarbahn open. Deze tienpersoons gondel brengt wintersporters in negen minuten naar het bergstation op 2839 meter hoogte. Dankzij de nieuwe skilift konden ook nieuwe rode en blauwe pistes aangelegd worden. Tegelijkertijd is er ook een gevarieerd skigebied voor freeriders ontstaan.

Tulfes: Glungezerbahn

De ‘oude dame’ – de Glungezerbahn in Tulfes – die al 50 jaar in gebruik is, maakt plaats voor een nieuwe 10-persoons kabelbaan, die half december 2018 van start is gegaan.

Seefeld: Jochbahn

De Jochbahn bij de Rosshütte in Seefeld ondergaat een renovatie en krijgt meer capaciteit. Op 23 december 2018 gaat de Jochbahn weer open.

Nieuwe skiliften in Tirol in 2017 – 2018

De Patscherkofel, de huisberg van Innsbruck, kreeg in december 2017 een nieuwe tienpersoons gondel. Die verving maar liefst vier liften. Op de plek van die oude liften werden bomen geplant. Met de nieuwe lift worden alle skipisten op de Patscherkofel bereikbaar. Vanaf het dalstation bij de Römerstrasse op 900 meter sta je straks in tien minuten bij het bergstation op 2000 meter. Verder komt er een nieuwe, verlichte 8 kilometer lange rodelbaan op de Patscherkofel.

Nieuwe Spieljochbahn in Fügen

Het skigebied van Fügen is overgenomen door de Schultz-Gruppe, die ook al de liften in het naburige skigebied Hochzillertal beheerde. In december 2017 ging de nieuwe Spieljochbahn open, een tienpersoons gondel. Ook wordt er gebouwd aan een nieuwe verbindingslift tussen de beide skigebieden van Fügen en Hochzillertal. Ook zijn er plannen voor een Peak-to-Peak-gondel die beide skigebieden met elkaar moet verbinden. De cabines van deze peak-to-peak-gondel komen op sommige momenten maar liefst 1 kilometer hoog boven de grond te hangen. Eigenlijk had de lift in de winter van 2019-2020 open moeten gaan, maar het verlenen van de vergunningen duurt langer dan gedacht. Een nieuwe startdatum voor de bouw is er nog niet. Tot de opening van de nieuwe peak-to-peak-gondel worden beide skigebieden verbonden met een gratis skibus.

Nieuwe gondel in Auffach

In Auffach, een dorp dat onderdeel uitmaakt van skigebied Skijuwel Alpbachtal-Wildschönau, werd in 2017 een nieuwe dalgondel in gebruik genomen. De oude vierpersoons gondel is vervangen door een achtpersoons gondel.

Verder is er een nieuwe tienpersoons gondel in St. Johann in Tirol.

Nieuwe gondel in St. Johann in Tirol

In skigebied Skistar St. Johann in Tirol werd in december 2017 de nieuwe Eichenhofliften geopend. Een tienpersoons gondel en een zes persoons stoeltjeslift vervangen twee sleepliften aan de voet van de Kitzbüheler Horn. De gondel gaat vanaf het dalstation naar de Grander-Schupf. Het project maakt deel uit van een masterplan om St. Johann in Tirol tot een van de familievriendelijkste skigebieden te maken.

Nieuwe dalgondels in het Stubaital

De toegang tot de Stubaier gletscher is sinds 2016 – 2017 een stuk makkelijker door de bouw van de nieuwe 3S Eisgratbahn. Die gaat al op 22 oktober 2016 open. Met 4,7 kilometer is het de langste 3S-bahn in de Alpen. Het nieuwe dalstation is verder richting de parkeerplaats gebouwd, zodat bussen niet meer nodig zijn. De nieuwe cabines zijn ontworpen door Pininfarina en tellen 24 zitplaatsen, acht staanplaatsen en gratis wifi. Ook komt er een nieuwe skiroute naar het dal.

Nieuwe stoeltjeslift op de Hintertuxer gletscher

In de winter van 2015 – 2016 werd op de Hintertuxer gletscher de nieuwe zespersoons stoeltjeslift Lärmstange 2 geopend in het gebied rond de Kaiser Kees. Daarmee kunnen skiërs de pistes van de Kaiserer en de Olperer bereiken, die het hele jaar door open zijn. In de winter van 2016 – 2017 komt er nog een aanvullende funslope bij.

Snelste stoeltjeslift wereldwijd in Brixen

De Jochbahn in SkiWelt Brixen im Thale is vanaf het wintersportseizoen 2015-2016 de snelste skilift ter wereld. De lift kan 3.000 personen per uur  vervoern met een snelheid van 6 meter per seconde (tot nu toe 2,4 meter per seconde). De lift die deels op zonne-energie draait, legt ruim de dubbele afstand af van de oude sleeplift. En in Hochsöl is in de winter van 2016 – 2017 de oude Salvenmoos-stoeltjeslift vervangen door een gondellift. De cabines kunnen tien personen tegelijk naar boven brengen.

Nieuwe pisten en skiliften in Kirchberg/Kitzbühel

Nieuwe pistes, nieuwe lift en nieuwe sneeuwvoorzieningen. Met het project Brunn ontstaat er in het skigebied Kirchberg/Kitzbühel liefst 5% meer pistenoppervlakte. Er komen 3 nieuwe pistes (categorie: donkerblauw, rood en zwart) bij met samen 7,2 km. Om die pistes indien nodig van kunstsneeuw te voorzien is een eigen ´Speicherteig´ aangelegd met een capaciteit van 85.000m3. Verder komt er een nieuwe 8 persoons stoeltjeslift met echte lederen bekleding (tegen uitglijden, ergonomisch gevormde stoelen en een mechanische vergrendeling. Deze Brunnalmbahn gaat zes meter per seconde en eindigt nabij de Silberstube. De Bergbahn AG Kitzbühel investeert ook in de verbetering van de sneeuwvoorzieningen en in diverse andere projecten in de gastronomie, IT en mobiele machines. Een investering van 26,6 miljoen euro.

Skicircus Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn: eindeloos skiën

Met de nieuwe 10 persoonsgondel TirolS is het skigebied van Fieberbrunn in Tirol sinds 2016 met Saalbach Hinterglemm Leogang in het Salzburgerland verbonden. Onder de naam Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn behoort dit nieuwe skigebied met 240 km piste, 30 km skiroutes en 70 liften nu tot een van de twee grootste skigebieden van Oostenrijk. De afdaling van Saalbach naar Fieberbrunn is 3,5 km lang en heeft een hoogteverschil van 780 m.

Nieuwe Penkenbahn in Mayrhofen

In de winter van 2015-2016 is in Mayrhofen de nieuwe Penkenbahn in gebruik genomen. De nieuwe gondel vervangt de oude Penkenbahn, is sneller en de gondels hebben een grotere capaciteit. De nieuwe gondels beschikken over 24 zitplaatsen, acht staanplaatsen en hebben wifi. Ook de berg- en dalstations worden vernieuwd.

Nieuwe gletsjerliften in Kaprun

Dankzij de nieuwe Gletscherjet 3 en 4 kom je nog sneller en comfortabeler op de Kitsteinhorn-gletscher in Kaprun. Bovendien is de capaciteit fors uitgebreid. Vanaf het Alpincenter op 2450 meter ga je met de Gletscherjet 3 naar het middenstation op 2630 meter. De Gletscherjet 3 is een combinatielift waarbij je kunt kiezen uit achtpersoons stoeltjes of tienpersoons gondels. In het middenstation stap je over op de Gletscherjet 4-gondel. Die brengt je naar de voet van het Gipfelstation op bijna drieduizend meter. De gondels van de Gletscherjet 4 hangen zestig meter boven de gletscher dus je hebt een waanzinnig uitzicht. Ook het gletscher skigebied is opnieuw ingericht met bredere pistes. Voor kinderen en beginners is op 2600 meter een oefenpiste ingericht bij de nieuwe Schneehasenlift. Die begint eveneens in het nieuw ingerichte gletschergebied nabij het middenstation. De Kitzteinhorn werd in 1965 als eerste gletsjerskigebied in Oostenrijk geopend.

Pillerseetal krijgt veiliger liften

Ook Pillerseetal kreeg vorige winter een nieuwe skilift. Daar maakte de driepersoons stoeltjeslift Kammerkör op de Steinplatte plaats voor een 6-er Sesselbahn met sneeuwkap, stoelverwarming en verstelbare veiligheidsbeugel. Ook werd het dalstation verplaatst, waardoor het vlakke stuk richting de Schwarzloferlift vervalt. En in Osttirol is in 2014 – 2015 de Doppelsesselbahn Golzentipp in Obertilliach vervangen door een tienpersoons gondel.

Zin gekregen om al die nieuwe skiliften in Tirol uit te proberen? Boek een treinticket naar Tirol of ga vliegen naar Tirol.

Meer nieuws uit de skigebieden in Oostenrijk.

Deel dit met je vrienden!

Tags:

Deel jouw tips en ervaringen met andere wintersporters!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.