Met de trein op wintersport naar Oostenrijk in de winter van 2025? Je kunt vanaf eind september je tickets voor de wintersporttreinen ICE en ÖBB Night Jet reserveren.
- Rechtstreeks met de trein op wintersport naar Oostenrijk
- Met de ICE overdag naar Oostenrijk
- Goedkoop met de trein naar Oostenrijk
- Met de trein op wintersport? ÖBB Night Jet!
- Met de nachttrein naar Oostenrijk via Brussel, Luik of Aken
- Met de trein naar Tirol
- Overdag met de trein op wintersport: ICE
- Met oud en nieuw met de trein naar Oostenrijk
Tot een paar jaar geleden bestonden nog diverse mogelijkheden om met de trein op wintersport naar Oostenrijk te gaan: De ICE reed overdag met hoge snelheid naar Oostenrijk. De City Night Line, de Skitrein en de Alpenexpress brachten reizigers ‘s nachts comfortabel naar de skigebieden in Oostenrijk. Maar de exploitant van de Skitrein is er mee gestopt en ook de Alpenexpress was een tijd lang niet te boeken. De City Night Line was verliesgevend en is eind 2016 eveneens gestopt. Maar gelukkig zijn er weer volop mogelijkheden om met de trein naar Oostenrijk te reizen.
Rechtstreeks met de trein op wintersport naar Oostenrijk
Boek hieronder zelf je treintickets bij NS International:
Gelukkig kun je nu wel weer dagelijks rechtstreeks met de trein op wintersport naar Oostenrijk. Overdag kun je met de ICE en ‘s nachts met met de ÖBB Nightjet. Sinds december 2020 heb je met de Nightjet geen overstap meer in Düsseldorf. De Nightjet rijdt nu rechtstreeks vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Kufstein, Jenbach, Wörgl, Innsbruck, Wels, Linz en Wenen. Bekijk ticketprijzen van de Nightjet. Helaas is de TUI Ski Express na twee winterseizoenen geschrapt. Deze nachttrein naar Oostenrijk iwas onderdeel van een complete wintersportvakantie dus inclusief accommodatie en skipas.
Met de ICE overdag naar Oostenrijk
Liever overdag met de trein op wintersport? Dan kun je met de ICE, al moet je dan nog steeds minimaal 1 x overstappen. Met de ICE heb je een overstap in Oberhausen, Düsseldorf of Frankfurt, maar in elk geval in München. Dat is namelijk het eindstation van de ICE vanuit Nederland. Op het Hauptbahnhof in München stap je over op een trein naar Oostenrijk.
Afgaande op de perronnamen op de routeplanner kun je de indruk krijgen, dat je in München naar een ander station moet voor je aansluiting op de treinen naar Oostenrijk, maar dat is niet zo. Je loopt gewoon met je koffer naar een zijgedeelte van het München Hauptbahnhof en daar stap je in de doorgaande trein naar Oostenrijk.
Met de nachttrein Nightjet hoeft je niet over te stappen en kun je tot in Oostenrijk in de trein blijven zitten. De Nightjet heeft Innsbruck en Wenen als eindstations. Bekijk stations en ticketprijzen van de ICE.
Goedkoop met de trein naar Oostenrijk
De meeste mensen boeken voor hun wintersportvakantie een weekarrangement met aankomst en vertrek op zaterdag. Maar via Booking.com kun je ook aankomst- en vertrekdagen op andere dagen uitkiezen. Dan kun je dus ook met de trein op een doordeweekse dag reizen.
Wij boekten zelf een treinreis voor 3 personen naar Schladming-Dachstein met vertrek en terugkeer op vrijdag. Als we op de daaropvolgende zaterdag, de eerste dag van de krokusvakantie zouden reizen, waren we bijna het dubbele kwijt geweest. Nu betaalden we voor 3 retours Utrecht-Schladming in de eerste klas iets meer dan 500 euro. We hoefden alleen in München over te stappen, dus we hoefden nauwelijks met bagage te slepen.
Omdat we de reis nu in 1 dag konden maken, spaarden we een hotelovernachting onderweg uit. Hebben jij of je kinderen dus op vrijdag al vrij, ga dan op vrijdag met de trein op wintersport naar Oostenrijk. In de eerste klas heb je bovendien veel beenruimte en prima wifi.
Met de trein op wintersport? ÖBB Night Jet!

Met de trein op wintersport gaan, kan een voordelig alternatief zijn voor de auto, de buspendel of het vliegtuig. Je komt uitgerust aan, kunt aan boord van de trein je benen strekken, het barrijtuig bezoeken en je hebt geen last van files en gladde wegen. Wil je je vakantiedagen zo efficiënt mogelijk benutten, dan reis je ‘s nachts met de ÖBB Night Jet naar Oostenrijk. En je spaart op de heen- en terugreis een hotelovernachting uit. Met de ÖBB Night Jet kun je naar Innsbruck (voor de skigebieden in Tirol) of Salzburg (voor de skigebieden in Salzburgerland) reizen. In dat laatste geval moet je in München overstappen op de trein naar Salzburg.
Ga je niet naar Oostenrijk? Dan kun je in München overstappen op andere bestemmingen in Zwitserland en Italië. Ski’s en snowboards mogen gratis mee, maar moeten wel in het bagagedeel van het ligrijtuig neergezet worden. Boek je een Deluxe-coupé dan mag je je skimateriaal doorgaans wel meenemen in je cabine. Tip: Ga met de trein naar het Zillertal. De 4 skigebieden in het Zillertal zijn uitstekend met de trein bereikbaar.
Met de nachttrein naar Oostenrijk via Brussel, Luik of Aken
Wie in Zuid-Nederland woont, kan ook met de ÖBB Nightjet vanaf Aken, Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid naar Oostenrijk treinen. Nederlandse wintersporters kunnen met de trein in een half uurtje van Maastricht naar station Luik Guillemins reizen. En in een uur sta je vanaf Maastricht op het station van Aken.
Met de trein naar Tirol
Eenmaal in Oostenrijk kun je met de lokale treinen vanaf Innsbruck en Salzburg door naar je eindbestemming in Tirol of het Salzburgerland. Vanuit Jenbach in het Zillertal bijvoorbeeld is het maar een kwartiertje rijden met de Zillertalbahn naar Fügen en Kaltenbach. Die treintickets boek je meteen mee met je reservering voor de OBB Night Jet. Bekijk prijzen van treintickets naar Innsbruck, Tirol en Salzburgerland.
Overdag met de trein op wintersport: ICE
Wil je liever overdag met de trein naar de wintersport, dan is de hogesnelheidstrein ICE een prima optie. De ICE rijdt vier keer per dag naar Duitsland en rijdt op sommige stukken 300 km per uur. Daar kan geen auto of bus tegenop. De ICE rijdt dagelijks via Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Zwitserland en Oostenrijk. Als u naar München, Innsbruck en Wenen wilt reizen, moet u in Frankfurt overstappen.
De ICE kent een eersteklas en een tweede klas. In de eerste klas heb je extra beenruimte, krijg je Duitstalige kranten, heb je een stoel met verstelbare rugleuning en kun je op het station gebruik maken van de lounges van NS International en Deutsche Bahn. In de ICE mag je twee stuks bagage plus handbagage meenemen. Skimateriaal mag gratis mee. Bekijk de prijzen van ICE-tickets. Uit eigen ervaring weten we dat de toeslag voor de eerste klas vaak meevalt en de eerste klas de meerprijs absoluut waard is.
Met oud en nieuw met de trein naar Oostenrijk
Ga je in de kerstvakantie met de trein naar Oostenrijk? Dan moet je even opletten als je met oud en nieuw terug reist naar Nederland. In ons land rijden op 31 december na 20.00 uur geen treinen meer. Ook het internationale treinverkeer stopt dan eerder, dus hou daar rekening mee met het plannen van je terugreis.
Vergelijk de prijzen van een wintersport met de trein met die van vliegen naar de wintersport en de pendelbus naar Oostenrijk.
Lees ook de special Vervoer naar de wintersport.