Met een groot multimediaal pr-offensief onder de naam “#Winterliebe wil het Oostenrijks Toeristenburo de Nederlandse wintersporter terug laten keren naar de Oostenrijkse pisten. Daarbij gaat het niet alleen om skiën en snowboarden, maar ook duurzaamheid, gastronomie en cultuur staan in de campagne centraal. Maar het gaat ook om winterbeleving met vrienden en speciale momenten, aldus de nieuwe CEO van het Oostenrijkse verkeersbureau in Wenen, Lisa Weddig. Vandaar dat gekozen is voor de hashtags #winterliebe en #winterlove.

Vanaf de piste zo de Römertherme in. In Karinthië speelt wellness altijd een belangrijke rol in de winterbeleving. © Johannes Puch / Kärnten Werbung
Vanaf de piste zo de Römertherme in. In Karinthië speelt wellness altijd een belangrijke rol in de winterbeleving. © Johannes Puch / Kärnten Werbung

De plannen werden donderdag 14 oktober aangekondigd tijdens een online gehouden persconferentie waarbij geschakeld werd naar 17 Europese steden. Want de 10 miljoen euro kostende campagne richt zich niet alleen op Nederland, na Duitsland de tweede buitenlandse toeristenmarkt voor Oostenrijk. Ook in onder meer Barcelona, Budapest, Brussel en Warschau werd de livestream uitgezonden. Nog nooit eerder gaf het Oostenrijks verkeersbureau zoveel geld uit aan een marketingcampagne. Via televisiespots, bioscoopreclame, social media en content op websites van commerciële zenders wordt de Nederlandse wintersporter verleid om deze winter weer naar Oostenrijk af te reizen.

Oostenrijk snakt naar Nederlandse wintertoerist

Oostenrijk snakt naar die Nederlandse wintersporter. In de winter van 2018-2019 noteerde Oostenrijk maar liefst 1,1 miljoen aankomsten van Nederlanders die goed waren voor 6,2 miljoen overnachtingen. Een record, al was het al voor het vijfde achtereenvolgende jaar dat Oostenrijk 1 miljoen aankomsten van Nederlanders wist te melden.

Dat record zou in de winter van 2019-2020 zonder meer verpulverd worden, ware het niet dat het wintersportseizoen half maart abrupt eindigde vanwege grootschalige uitbraken van het coronavirus. “Tot half maart hadden we al 1 miljoen aankomsten en 6,7 miljoen overnachtingen”, aldus Thiebout van den Bergh, de marketing en pr-manager van het Oostenrijks Toeristenburo in Amsterdam.

Lees ook: Dit zijn de belangrijkste coronaregels in Oostenrijk.

Winterliefde voor sneeuw, cultuur, gastronomie, architectuur

In de promotiecampagne draait het overigens niet alleen om skiën en snowboarden, maar om een totaalpakket aan winterervaringen en winterbeleving. In hoofdstad Wenen, waar trouwens ook 1 skipiste is, draait het rijke culturele leven sinds half september al weer volop. Musea, concertzalen en de befaamde Weense koffiehuizen zijn volop geopend. Ook zijn er veel nieuwe hotels geopend.

Schaatsen op de Weissensee in Karinthië

De Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee prijkt weer prominent op de schaatskalender © Michael Stabentheiner / Kärnten Werbung
De Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee prijkt weer prominent op de schaatskalender © Michael Stabentheiner / Kärnten Werbung

De deelstaat Vorarlberg legt de focus onder meer op ‘fine dining’ en architectuur. En Karinthië, de meest zuidelijke en zonnigste deelstaat van Oostenrijk, zet haar kaarten op skiën, skitoeren, langlaufen en natuurlijk schaatsen. De Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee gaat weer door. Ook gastronomie en ‘slow food’ zijn voor Karinthië speerpunten. Steiermarken zet in op activiteiten naast de pisten, maar ziet ook het stedelijk toerisme naar onder meer Graz fors toenemen.

Sneeuwzekerheid nummer 1

Uit een grote internationale studie van het Oostenrijks verkeersbureau blijkt de voor de Nederlandse wintersporter sneeuwzekerheid het zwaarst weegt bij de keuze voor een wintersportbestemming. Daarna volgen een goede prijs-kwaliteitverhouding en de aanwezigheid van een mooi winterlandschap. “We willen het complete plaatje met sneeuw op de bomen, leuke hutten en gezelligheid”, aldus Van den Bergh. Een goede bereikbaarheid staan voor de Nederlander, van wie 85 procent met de auto op wintervakantie gaat, op plek vier. En het aantal pistenkilometers van een skigebied komt pas op de vijfe plaats.

Nederlandse wintersporters boeken steeds vaker een luxe verblijf en blijven gemiddeld 5,4 dagen. Dat is korter dan vroeger toen de gemiddelde verblijfsduur op 7,2 dagen lag. “Elk jaar wordt de verblijfsduur een tiende korter”, weet Van den Bergh. “De Nederlander blijft korter, slaapt luxueuzer en boekt vaker.” Onze landgenoten hebben een voorkeur voor appartementen. Maar liefst 48,5 procent van de Nederlanders boekte in de laatste pre-coronawinter een appartement.

Mis geen bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Privacy

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *