Shadow

Wintersporters het liefst met Doutzen Kroes in de skilift

kaunertaler_gletscher

Ondanks de economische crisis en de verminderende reislust die daaruit voort zou vloeien, blijft de wintersportvakantie populair.

Uit onderzoek van reisaanbieder TUI/Arke – uitgevoerd door Mediaxplain Research – blijkt dat 40% van de Nederlanders die ooit op wintersport is geweest, ook dit jaar weer op wintersport gaat.Opmerkelijke onderzoeksresultaten: we zitten het liefst naast Doutzen Kroes in de skilift, we gaan in december vooral op wintersport met kerst om sociale verplichtingen  te omzeilen, sneeuwzekerheid is ons belangrijkste criterium bij het bepalen van de reisbestemming, snowboarders reizen luxer dan skiërs en een op de tien wintersporters valt voor de charmes van de skileraar.

Short-breaks wintersport populair

Jessica Koorman van de touroperator: “De echte wintersportfans willen ondanks de crisis niet ‘hun’ wintersportvakantie opgeven. Ze blijken inventief in het zoeken naar de reisvorm die bij hun budget past om de sneeuw ook dit jaar weer op te kunnen zoeken. Oostenrijk is bij ons met stip de populairste bestemming. We zien dit jaar een duidelijke plus in de wintersportboekingen in het algemeen. Wat opvalt is een stijging in de boekingen op short breaks waarbij vakantiegangers voor een lang weekend met het vliegtuig richting een wintersportbestemming vliegen, bijvoorbeeld Innsbruck. Ook groepsvakanties, bij uitstek de goedkoopste manier van wintersport, doen het dit seizoen erg goed.”

Het liefst op wintersport in februari

Volgens het wintersportonderzoek gaan vakantiegangers het liefst in februari op wintersportvakantie, gevolgd door januari, maart en december. Februari is het populairst vanwege de goede sneeuwcondities en het lekkere weer. Bovendien zijn veel Nederlanders gebonden aan de krokusvakantie, die in februari valt. Januari wordt gekozen vanwege de goede sneeuw, maar ook om drukte op de pistes te ontwijken. Maart is een populaire maand vanwege het lekkere weer en december wordt weer gekozen om de sociale verplichtingen met kerst in het thuisland te ontwijken.

Sneeuwzekerheid in Oostenrijk

Oostenrijk blijft favoriet onder wintersportminnend Nederland. Het land, waar deze winter al bakken met sneeuw gevallen is, wordt door 58% van de ondervraagden gekozen als het meest favoriete wintersportland. Oostenrijk wordt gevolgd door Frankrijk en Zwitserland. Eerder meldde de ANWB dat Duitsland Frankrijk in 2011 van de tweede plaats zou verdrijven. Meters sneeuw is waar Nederlanders voor gaan tijdens de wintersportvakantie. Sneeuwzekerheid wordt namelijk door 61% genoemd als meest belangrijke factor van de wintersportbestemming. Ook accommodatie (50%) en een goede après-ski gelegenheid (21%) worden veel genoemd. Dat Nederlanders een aardig woordje over de grens spreken wordt bevestigd door dat een vijfde van de respondenten aangeeft de bestemming uit te kiezen op hoe goed men de taal van het betreffende land spreekt.

Verliefd op de ski-leraar en met Doutzen Kroes in de skilift

Knikkende knieën van het accent van de ski- of snowboard-leraar: het overkwam iets meer dan een tiende (12%) van de Nederlanders. Een klein deel (3%) zegt zelfs echt verliefd te zijn geworden op de skileraar of –lerares. Een man of vrouw in skiuniform had op eenzelfde percentage zelfs zo’n aantrekkingskracht dat er is gezoend! Niet iedereen had zo’n geluk; bij 2% bleef de liefde onbeantwoord. Naast fantasieën over de ski-leraar wordt er ook gedroomd over een ritje in de skilift met Doutzen Kroes. Zowel mannen als vrouwen zouden graag eens met het Nederlandse supermodel in de skilift willen zitten. Prinses Maxima en Wendy van Dijk blijken daarna het meest favoriet. Wanneer deze vraag alleen aan Nederlandse vrouwen wordt voorgelegd blijkt de top drie er iets anders uit te zien. Opvallend is dat zij het liefst met een bekende vrouw in de skilift willen plaatsnemen; Prinses Maxima, gevolgd door Nick & Simon en Guus Meeuwis.

Vrouwen beknibbelen op wintersportoutfit, mannen op accommodatie

De wintersporters die aangeven het budget voor de wintersportvakantie naar beneden te schroeven geven aan met name te besparen op accommodatie (38%), kleding (32%) en souvenirs (32%). Maar ook reisduur, reisperiode en uit eten gaan worden genoemd als middelen waarop dit seizoen bespaard wordt. Opvallend feit uit het onderzoek is dat vrouwen vaker besparen op kleding dan mannen (46% tegenover 16%). Ook tijdens diner en lunch letten vrouwen dit wintersportseizoen meer op hun uitgaven dan mannen. Mannen beknibbelen daarentegen weer meer op accommodatie dan vrouwen (25% tegenover 15%).

Langlaufen opvallend populair

63% van de ondervraagde Nederlanders geeft aan te kunnen skiën, 26% bindt graag de langlauflatten onder zich en 14% kan goed met een snowboard uit de voeten. Skiërs en snowboarders kunnen elkaar soms flink dwarszitten op de piste door hun verschillende manier van afdalen. In andere opzichten verschillen deze twee wintersporters ook van elkaar zoals het uitgavenpatroon en de manier van voorbereiden. Snowboarders steken bijvoorbeeld hun wintersportvakantie dit seizoen vaker luxer in dan skiërs (22% tegenover 14%). Daarbij worden snowboarders eerder verliefd op de leraar of lerares dan skiërs.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1012 Nederlanders van 18 jaar en ouder die wel eens op wintersport zijn geweest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.