Shadow

Oostenrijk zet top-skigebieden centraal in winter 2015-2016

Het Oostenrijks Toeristenburo in Nederland is ronduit optimistisch over het aantal Nederlanders dat in de winter van 2015-2016 op wintersport naar Oostenrijk gaat. Dat optimisme is gebaseerd op de fraaie groeicijfers van de afgelopen winterseizoen en de geluiden uit de kringen van touroperators.

wintersport-oostenrijk

Dat bleek dinsdag 6 oktober tijdens de aftrap van het wintersportseizoen 2015 – 2016 van het Oostenrijks Toeristenburo in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het aantal overnachtingen van Nederlandse wintersporters steeg in de voorgaande winter met 2 procent naar 5,5 miljoen. Het aantal aankomsten steeg met 1,9 procent naar 970.000. “We schurken weer tegen de 1 miljoen aan”, aldus een tevreden Thiebout van den Bergh, manager marketing en PR van het Oostenrijks Toeristenbureau. Directeur Herwig Kolzer, sinds augustus de hoogste man bij het Oostenrijks Toeristenburo, verwacht ook aan het eind van het wintersportseizoen 2015 – 2016 weer een plus van 2 en misschien zelfs 3 procent te kunnen rapporteren. Nederland is na Duitsland de belangrijkste toeristische markt voor Oostenrijk.

Ook de Nederlandse Skivereniging zag afgelopen winter dat er weer meer landgenoten naar de skigebieden vertrokken. “Dat was voor het eerst sinds jaren”, aldus commercieel directeur Bert Romani. “Wij verwachten dat die plus zich dit jaar zal doorzetten.”

Niet meer door de blubber

Die Nederlandse wintersporter wordt wel steeds kritischer en gaat voor kwaliteit en sneeuwzekerheid. Romani: “Mensen boeken steeds later en worden steeds kritischer. Ze kijken naar de sneeuwhoogtes. Skigebieden spelen daar op in en investeren heel veel in sneeuwinstallaties. Vroeger vond je blubber op de dalafdaling niet zo erg. Nu willen mensen sneeuw tot aan de auto.”

Een andere eis van wintersporters is dat er iets moet gebeuren in een skigebied. Topskigebieden zijn daarom altijd bezig met innovatie en Nederlanders zijn daar erg gevoelig voor, weet Romani. “Als ergens een nieuwe skilift geopend wordt, komen mensen bij ons vragen of die echt iets toevoegt.” Ook willen wintersporters ontzorgd worden. Skigebieden kunnen daar op in spelen door de organisatie goed op orde te hebben. Denk aan liftinfrastructuur, maar ook aan duidelijke bewegwijzering. Naast sneeuw zijn tenslotte ook welness en welzijn heel belangrijk. “De meeste mensen moeten toch weer 51 weken op hun wintersportvakantie teren.”

Nederlandse wintersporter wil kwaliteit

Ook Van den Bergh van het Oostenrijks Toeristenburo ziet dat de Nederlandse wintersporter voor kwaliteit kiest en daarom naar Oostenrijk op wintersport gaat. “De prijs-kwaliteit-verhouding van Oostenrijk wordt enorm onderkend.” De afgelopen winters stonden vooral ‘wiedereinsteiger’ (mensen die ooit wel eens geskied hadden, maar dat nu om een of andere reden niet meer deden) en beginners (die zonder risico kennis konden maken met wintersport in Oostenrijk) centraal in de promotiecampagnes van het Oostenrijks verkeersbureau. Die campagnes lopen door, maar nu wordt ook de kwaliteit van de Oostenrijkse skigebieden meer onder de aandacht gebracht. Illustratief daarvoor is de komst van vertegenwoordigers van Sölden, Serfaus-Fiss-Ladis, het Zillertal en Kitzbühel, stuk voor stuk vier top-skigebieden die ook voor deze winter weer miljoenen euro’s geïnvesteerd hebben in sneeuwinstallaties en liftcapaciteit. Lees meer over nieuwe skiliften in Tirol en het Salzburgerland.

Tip: Reis duurzaam met de trein naar het Zillertal.

Skiën in het voetspoor van James Bond

Serfaus, Fiss en Ladis vormen samen hét familieskigebied. Speciale kinderpistes, kinderrestaurants, kindveilige skiliften en kinderhotels maken dat jaarlijks vele Nederlandse gezinnen hier op wintersport gaan. Het Zillertal is met 515 km skipisten, circa 180 liften en vier ‘grossraum-skigebieden’ plus de Hintertuxer gletsjer die 365 dagen per jaar open is, het grootste skidal ter wereld. In Sölden kun je dit jaar skiën in het spoor van James Bond. De makers van de nieuwste James-Bond-film Spectre hebben een deel van de film opgenomen op de gletsjer in Sölden. En Kitzbühel is natuurlijk bekend van de Hahnenkamm-rennen op de Streif. Deze piste is buiten de wedstrijden overigens ook voor gewone wintersporters toegankelijk. Kitzbühel heeft de afgelopen vijf jaar ongeveer 250 miljoen euro geïnvesteerd in verbetering van het liftennetwerk en sneeuwinstallaties.

Ook op wintersport in Oostenrijk? Bekijk onze aanbiedingen voor chalets in Oostenrijk.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram. Reageren kan onderaan dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.