Shadow

Zo rij je zonder vignet door Oostenrijk

Met de auto op wintersport naar Oostenrijk? Hou er dan rekening mee dat je voor de snelwegen en verschillende autowegen (de S-wegen en enkele B-wegen) een autobahnvignet moet hebben. De ‘Maut’ geldt voor vrijwel heel Oostenrijk. Daarbovenop komt nog de tol die je op sommige Oostenrijkse wegen en tunnels moet betalen. Maar door alternatieve routes te nemen, kun je zonder vignet door Oostenrijk rijden. En dat alles zonder uren om te rijden om je appartement of vakantiehuis in Oostenrijk te bereiken.

zonder vignet door Oostenrijk

De Autobahn-vignetten kun je vooraf in Nederland kopen, maar ook onderweg in Duitsland of aan de grens. Je hebt keuze uit vignetten voor tien dagen, twee maanden of een jaarvignet. Vanaf november 2017 zijn in Oostenrijk ook digitale vignetten te koop. Maar het is natuurlijk voordeliger als je helemaal geen vignet hoeft te kopen.

En dat kan. Als je bijvoorbeeld naar de skigebieden in de Zugspitz Arena gaat, zoals Lermoos en Ehrwald, hoef je geen vignet te kopen. Je rijdt vanaf de A7 in Duitsland gratis door de tunnel bij Füssen en komt dan op de B179 in Oostenrijk. Er staan alleen wel vrijwel elk weekend files bij de tunnels. Hier lees je hoe je files in Oostenrijk kunt omzeilen.

Oostenrijk pakte ‘tolvluchtelingen’ aan

De Oostenrijkse overheid was het zat dat automobilisten tol vermeden door allerlei binnenwegen te nemen. Daarom heeft de Oostenrijkse politie de afgelopen jaren tijdens het vakantiehoogseizoen in Tirol regelmatig snelwegafritten gecontroleerd op ‘tolvluchtelingen’. Wie niet kon aantonen dat hij in dat gebied moest zijn, werd weer de snelweg opgestuurd. Volgens welingelichte bronnen wordt er nog steeds gecontroleerd en dat schijnt ook digitaal te gebeuren.

Zonder vignet naar Serfaus, Fiss en Ladis

Ook naar de populaire wintersportplaatsen Serfaus, Fiss en Ladis kun je zonder vignet rijden, maar je moet dan wel goed opletten. Je moet vanaf Reutte over de Fernpass naar Imst. Die route is ‘vignettenfrei’. Maar het kan zijn dat je navigatie je vanaf Imst over de Inntalautobahn stuurt. En dan heb je voor een stukje van 20 kilometer wel een vignet nodig.

Voor de Landeckertunnel heb je wel een vignet nodig Maar als je via de stad Landeck rijdt, kun je die tunnel omzeilen en heb je geen vignet nodig. Ook de borden richting Reschenpass (voor skigebied Nauders) sturen je door de tunnel. Maar je kunt zonder vignet richting de Reschenpas rijden als je de borden naar Zams volgt.

Zonder vignet naar Saalbach, Hinterglemm en Kaprun

Je kunt ook zonder vignet naar Saalbach, Hinterglemm, Leogang, Viehhofen, Fieberbrunn, Kaprun en Zell am See. Je neemt vanaf de A8 München-Salzburg de afslag Siegsdorf. Die afslag is nog in Duitsland en dit is ook de kortste route. Bijkomend voordeel is dat je niets te maken hebt met files aan de grens. Volg daarna de borden naar Inzell, Lofer, Saalfelden en Zell am See. Bij Maishofen neem je de afslag naar Saalbach en Hinterglemm. Voor Zell am See en Kaprun rij je nog even rechtdoor.

Zonder vignet naar Skiwelt Wilder Kaiser Brixental, Kirchberg en de Wildschönau

En er is goed nieuws voor iedereen die op wintersport in de skigebieden van Wilder Kaiser Brixental en Hohe Salve gaat. Vanaf 15 december 2019 heb je voor de Inntalautobahn tussen de Duitse grens en Kufstein-Sud geen vignet meer nodig. Dat was ook al zo tot november 2013, maar daarna werd er een vignettenplicht ingevoerd. Die leverde zoveel sluipverkeer op, dat de Oostenrijkse overheid heeft besloten het vignet voor dit stuk A12 geen vignet meer nodig is.

Bij Kufstein-Sud neem je de afslag naar de B173. Vanaf Böcking volg je de B178/Loferer Strasse en kun je naar Scheffau, Itter, Ellmau, Going en de andere dorpen in de Skiwelt Wilder Kaiser. Als je naar Kitzbühel wilt, moet je nog even doorrijden naar St. Johann in Tirol en daar rechtsaf de B161 op rijden. Die gaat door Oberndorf in Tirol, Kirchberg, Kitzbühel en Mittersill.

Vanaf Oberaudorf naar St. Johann, Oberndorf, Kirchdorf en Erpfendorf in de Kitzbüheler Alpen zou ook nog een optie zijn.

Zonder vignet naar het Alpbachtal

Ook voor het Alpbachtal heb jena 15 december 2019  geen vignet nodig. Rij vanaf München via de Tegernsee/Achenseepas naar het Alpbachtal. Dat is ook nog eens een mooie route die exact even lang is als via de snelweg. Wil je toch over de snelweg? Rij dan via Kufstein de A12 op en pak bij Kufstein-Sud een de B173 en direct daarna de B171 naar Wörgl. Die loopt parallel aan de A12. Vanaf Wörgl volg je de borden naar Niederau, Oberau en Auffach in de Wildschönau.

Zonder autobahnvignet naar het Stubaital, de Brenner en Zuid-Tirol

Vanuit Duitsland is het ook mogelijk om zonder vignet naar de Brennerpas te rijden. Deze route duurt echter zo’n drie uur, terwijl je er via de snelweg in twee uur bent. Alleen moet je via de snelweg ook apart tol betalen voor de Europabrug.

Toch maar zonder vignet naar de Brennerpas rijden? Neem vanaf München de 95 richting Garmisch-Partenkirchen. Volg vanaf het einde van de autobahn de borden naar Garmisch-Partenkirchen en rij via Mittenwald, Scharnitz en Seefeld naar Zirl. Let er op dat je bij Zirl niet de A12 op gaat, maar op de B171 blijft rijden tot voorbij het vliegveld van Innsbruck. Kort daarna neem je rechts de B174 en daarna de B182. Dat is de oude Brennerstrasse. Je kunt via die route dus ook tolvrij naar het Stubaital rijden.

Je autonavigatie zal je vanaf Schönberg in het Stubaital regelmatig de A13 op willen sturen, maar blijf op de B182 rijden. Die loopt parallel aan de A13. Ook aan de andere kant van de Italiaanse grens, in Zuid-Tirol, hoef je geen tol te betalen als je via het Eisakc- en Etschtal via Trentino en Verona naar Modena rijdt, hoef je pas vanaf de A22 tol te betalen. Ook de Schnellstrasse tussen Bozen en Meran (de zogeheten MeBo) is tolvrij.

Zonder vignet naar het Zillertal

Ook dorpen als Fügen, Gerlos, Kaltenbach, Hintertux en Mayrhofen in het bij Nederlanders populaire Zillertal zijn zonder vignet te bereiken. Neem vanaf de A8 in Duitsland de afslag bij Irschenberg naar de 472 richting Miesbach. Vervolgens neem je de 318 langs de Tegernsee en de 307 naar de Achenpas. Daar ga je de grens over en rij je via de B181 langs Pertisau, Maurach en Jenbach het Zillertal in. Die route is 18 kilometer korter dan via de snelweg en erg mooi.

De route is nog wat korter als je net na Augsburg de 2 neemt richting Landsberg am Lech. Die gaat over in de 472, de 13 en de 307. En dat alles zonder ‘Pickerl’, zoals het vignet ook wel wordt genoemd. En na 15 december 2019 kun je ook doorrijden tot de afslag Kufstein-Süd en dan via de B171 zonder vignet naar het Zillertal rijden. Hou er wel rekening mee dat het in de weekenden op deze route binnendoor erg druk kan zijn.

Zonder Autobahnvignet naar Karinthië en Oost-Tirol

Zelfs de wat verder van Nederland gelegen regio’s Karinthië en Oost-Tirol zijn deels zonder autobahnvignet bereikbaar. Als je over de Felbertauernstrasse naar Karinthië rijdt, hoef je geen autobahnvignet te kopen. En ook de zeven charmante skigebieden in Oost-Tirol kun je zonder vignet bereiken. Rij via de eerder genoemde afslag bij Kieferfelden de A93, rij binnendoor de grens bij Kufstein over de B171 op. Via de B173, B178 en de B161 rij je naar Mittersil. Vanaf Mittersill gaat de weg als B108/Felbertauernstrasse verder naar Oost-Tirol. Je moet alleen wel tol betalen in de Felbertauerntunnel, maar dat staat los van het vignet.

Tips om zonder vignet door Oostenrijk te rijden? Mail ze naar de redactie!

Deel dit met je vrienden!

6 Comments

  • Tim Suys

    Als je naar Kaprun rijdt, kan je dan ook na de A8 via de 93 en dan afrit Oberaudorf naar Kaprun rijden zonder vignet? (ik heb al een digitaal vignet, maar de 2e wagen nog niet)

    • Redactie

      Beste Micjel,
      Op de totale kosten van een wintersportvakantie is een tientje natuurlijk geen geld. De redenen om toch de vignettenplicht te omzeilen zijn divers. Voor de een is het een sport, voor de ander is het een principe-kwestie; ‘Oostenrijkers mogen ook bij ons gratis van de wegen gebruik maken’. En weer een ander denkt ‘een tientje, dat zijn toch weer twee glühwijntjes.’

      • Ajeto

        De binnenwegen zijn vaak ook nog veel mooier en gevarieerder dan de autobahn. Overigens kan ik ook slecht begrijpen dat men enerzijds wil ontmoedigen dat mensen door de dorpjes rijden en als je je daar dan naar schikt dat je als beloning nog even 9,40 mag bijbetalen. Daarnaast vind ik dat als blijkt dat wegen echt buitensporig veel gebruikt worden door buitenlanders dat er simpelweg wat onderhoudsgeld uitgewisseld moet worden op Europees niveau en niet dat iedereen zijn eigen regeltjes, vignetjes en andere toestanden gaat bedenken (het kost iedereen ook weer tijd om het uit te zoeken en de overheid om het te controleren). Net als dat mensen het belangrijk vinden een stem uit te brengen met de verkiezingen doe je dit ook door een bepaalde keuze te maken qua route (al of niet tol betalen). Ook is het 1 prijs voor 10 dagen ongeacht hoeveel gebruik je er van maakt (veel wintersportgebieden liggen niet heel ver van de grens en de wintersporter rijdt meestal niet zoveel meer nadat ie op zijn bestemming is). Verder natuurlijk vooral kosten/baten, je wilt er toch in 1 dag zijn dus als het echt veel extra tijd kost is het geen optie, dit keer dus toch maar met tegenzin 9.40 gedoneerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.