Zo vermijd je de files naar Oostenrijk

files naar Oostenrijk op wintersportJe hebt je wintersportvakantie naar Oostenrijk geboekt en nu wil je natuurlijk zo snel mogelijk op je wintersportbestemming aankomen. Hoe kun je dan het beste rijden om zoveel mogelijk files naar Oostenrijk te omzeilen?

De meeste Nederlanders gaan nog steeds met de auto op wintersport naar Oostenrijk. Ook een busje huren is populair bij mensen die met een groep op wintersport gaan. Hoewel vliegen naar de wintersport steeds betaalbaarder is geworden, is vliegen met name in de kerstvakantie of krokusvakantie voor menig gezin niet te betalen. Omdat de buspendel en de trein naar de wintersport niet voor iedereen een alternatief zijn, besluiten veel mensen dan toch maar een nacht of een hele dag door te jakkeren, in de file te staan en het ongemak van de Raststätten op de koop toe nemen. Maar met name de zaterdagen in de kerstvakantie en krokusvakantie mag je inmiddels gerust zwarte zaterdagen in de winter noemen.

Linksrheinisch of rechtsrheinisch: Hoe kun je het beste naar Oostenrijk rijden?

Voor dit artikel gaan we er van uit dat je bij Arnhem het land verlaat. Ga je bij Venlo de grens over, dan kun je via de 61 helemaal naar Mannheim rijden. Dat is de linksrheinische Autobahn die ten westen van de Rijn ligt. Die is meestal wat rustiger en je hoeft alleen maar de borden met “61” te volgen. Nadeel is dat de A61 voor een groot deel tweebaans is. De rechtsrheinische A3 heeft veel stukken met drie rijstroken.

Rechtsrheinisch in de files naar Oostenrijk

De meeste routeplanners en navigatieapparaten sturen je via de kortste route naar Oostenrijk en dat betekent dat je vanuit Arnhem of Hengelo via de Duitse A1 langs Keulen en vanaf Bonn via de A3 richting Koblenz, Mannheim en Karslruhe gestuurd wordt. Dat is de rechtsrheinische Autobahn. Daarna rij je via het knooppunt Pforzheim (berucht vanwege de eeuwige files) over de A8 net onder Stuttgart door. Vervolgens krijg je nog de Swabische Alp voor je kiezen. Aan de ogenschijnlijk eeuwigdurende wegwerkzaamheden op deze hoogvlakte komt in september 2017 een einde, zo beloven de borden. Maar tot die tijd blijft het een enorme flessenhals. Vervolgens word je door Ulm gestuurd om de A7 richting Memmingen te nemen.

Alternatieve route naar Oostenrijk via Würzburg



Booking.com

Voor dit hele stuk bestaat een alternatieve route, die maar een paar kilometer langer en doorgaans rustiger is en daardoor waarschijnlijk sneller. In Duitsland neem je de A3 richting Keulen en passeer je Frankfurt aan de noordzijde. Blijf op de A3 tot Würzburg. Vanaf Würzburg volg je de A7 richting Ulm. Die gaat langs Ulm en niet er doorheen, zoals de route via Schwäbische Alp doet. Je passeert dan veel minder knooppunten in het Ruhrgebied en ook tussen Siegen, Frankfurt, Würzburg en Ulm is veel minder verkeer, al zijn de werkzaamheden bij Wertheim nabij Würzburg pas in de zomer van 2018 afgerond. Het lijkt alleen wel of er langs deze route minder tankstations zijn.

Vanaf Memmingen in de file naar Vorarlberg en Tirol

Bij Memmingen, ten zuiden van Ulm, volgt de splitsing naar Lindau of naar Kempten, de grensovergang naar Fussen en Reutte. Naar Lindau ga je voor de skigebieden in Vorarlberg zoals Gargellen en Sankt Gallenkirch in Montafon. Naar Kempten ga je voor onder meer de skigebieden in de Zugspitz Arena, het Pitztal, het Kaunertal en het populaire Serfaus, Fiss en Ladis.

Files richting München en Salzburg

Ook richting München kun je vanuit Nederland eerst de A3 nemen tot aan Nürnberg. Vanaf Neurenberg volg je de A9 tot aan München. Daar neem je de A99 om München heen en dan volg je de A8 richting Rosenheim en Salzburg. De afslag naar Salzburg op de A8 voorbij Ottobrun is zeker twee kilometer lang en tweebaans, maar iedereen wil direct invoegen. Daardoor ontstaan er files op dat punt. Rij gewoon de file voorbij en voeg even verderop in. Voor skigebieden als Saalbach, Hinterglemm, Fieberbrunn, Leogang, Zell am See, Kaprun en de Almenwelt Lofer kun je op de A8 bij Siegsdorf de afslag nemen. Je rijdt dan binnendoor en je hebt geen last van grenscontroles. Je hebt dan ook geen autobahnvignet nodig.

Files voor de grens met Oostenrijk

Het laatste stuk voor de grensovergang Füssen op de A7 staat elk weekend in de winter geheid de hele dag file vanwege ‘blockabfertigung’: omdat men geen files in de Füssertunnel en de Lermoosertunnel wil, wordt voor de tunnels een kunstmatige file gecreëerd, waarna het verkeer groepsgewijs door de tunnels wordt gelaten. Dat doen ze ook bij Lindau aan de Bodensee. Je kunt de file voor de tunnel bij Füssen omzeilen door de afslag naar het dorp Füssen te nemen. Dat is maar een klein stukje om en je komt na de tunnel weer op de weg naar Reutte. Daar kun je dan meestal stapvoets verder richting Lermoos.

Files op de Fernpass

Ook de Lermoosertunnel en de Fernpass zijn berucht vanwege de files in het weekend. De file op de Fernpass kan je zo anderhalf uur extra reistijd opleveren. Als je naar het Piztal, het Kaunertal of het Inntal gaat, kun je overwegen om te rijden via Bregenz. Alleen krijg je op de terugweg weer te maken met files in Vorarlberg en met de files op de A96 bij de aansluiting op de A7 bij Memmingen. Daar moet al het verkeer via één invoegstrook invoegen bij het verkeer dat vanaf Kempten komt. Je kunt overwegen om kort na Lindau binnendoor te rijden via Wangen naar Kempten.

Omrijden via Augsburg en Garmisch-Partenkirchen?

Voor alle alternatieven geldt dat het verstandig is om naar de actuele file informatie te luisteren en daar je beslissing op af te stemmen. De file bij de Duits-Oostenrijkse grens is ook te omzeilen door via Augsburg en Landsberg am Lech naar Garmisch-Partenkirchen te rijden en daar de grens bij Ehrwald over te steken. Nadeel is dat die route voor een groot deel over binnenwegen gaat. Eventueel kun je ook nog via de A8 München-Salzburg naar Garmisch-Partenkirchen rijden, maar dat is wel om.

Files naar Tirol, het Salzburgerland en Karinthië

Een andere beruchte file naar Oostenrijk is de snelweg van München naar Rosenheim (A8) en de grensovergang Kiefersfelden bei Kufstein (A8/A93). Dat is de route naar de skigebieden van Kirchberg, Kitzbuhel, Wilder Kaiser Brixental en Sankt Johann in Tirol. Het enige advies dat we je kunnen geven is om die route te mijden of niet op zaterdag te reizen. Een alternatief voor Kufstein is om vanaf München binnendoor via de B318 via de Tegernsee te rijden. Daarna volg je de B307 en B181/Achenseestrasse naar de Achenseepas. Zo kom je onder meer in het Alpbachtal en je hebt dan geen tolvignet nodig. Via de Achenseepas kun je ook via de B 169 bij Wiesing naar het Zillertal zonder vignet.

Het advies om niet op zaterdag te rijden geldt eigenlijk ook voor de route Suben richting Passau en de grensovergang Walserberg bij Salzburg. Sinds de invoering van de grenscontroles aan Duitse zijde staan er bij Walserberg lange files. Daar heb je mee te maken als je richting de skigebieden van Salzburgerland en Karinthië gaat. Ook als je vanuit Karinthië richting het vliegveld van Salzburg gaat (A10 Tauern Autobahn), moet je al rekening houden met de staart van die file. De file begint soms al bij Hallein.

Ook op de A12 knooppunt Inntal – Kufstein – Innsbruck is het vaak achteraan aansluiten en geduld hebben. De ANWB adviseert als alternatief om via Holzkirchen, Achenpas naar de aansluiting A12 te rijden. Proberen de file te mijden via München, Garmisch Partenkirchen, Mittenwald, Seefeld en Zirl is ook nog een mogelijkheid.

Alternatieven voor de Tauernautobahn

Ga je richting Karinthië? Hou dan rekening met files op de Tauernautobahn (A10) voor de ruim 6 km lange Tauerntunnel en de bijna 6 km lange Katschbergtunnel. Ook hier geldt ‘blockabfertigung’. Alternatief is de zogeheten Autoschleuse Tauernbahn die door de Tauerntunnel gaat. Dit is een autotrein die Mölltal in Karinthië verbindt met het Gasteinertal in Salzburgerland. De tunnel is ruim 8 kilometer lang en de rit duurt 12 minuten. Het laden begint een kwartier voor vertrek. De trein pendelt tussen Mallnitz-Obervellach (B105) en Bockstein, even ten zuiden van Bad Gastein (B167 en dan via lend naar Bischofshofen de A10 op richting Salzburg). Bekijk de dienstregeling en bereken of de treinreis goedkoper is dan de tol bij de autotunnels.

Een andere mogelijke route is via Siegsdorf, Lofer, Mittersil, de Felbertauerntunnel (tol), Matrei, Lienz en Spittal/Drau.

De piekdagen wat betreft files in Oostenrijk vallen op zaterdag 25 februari (vertrekkend en aankomend verkeer) en de zaterdagen 24 en 31 december, 28 januari en alle zaterdagen in februari. Op de zaterdagen 31 december, 7 januari en alle zaterdagen in februari kunnen er ook files vanuit Oostenrijk richting Duitsland en Nederland staan. Dat zijn mensen die terugkeren van hun wintersportvakantie in Oostenrijk.

Meer informatie over files naar Oostenrijk

Om meer te weten te komen over files naar Oostenrijk kun je de filekalender van de Öamtc (Oostenrijkse Automobilclub) raadplegen. Die geeft een gedetailleerd overzicht van onder meer wegwerkzaamheden, de langste files en ander verkeersleed.
Ook wegbeheerder Asfinag geeft veel informatie over verkeersprognoses, wegwerkzaamheden, actuele files in Oostenrijk, wegenvignetten en tol. Op de radio kun je file-informatie ontvangen bij onder meer Oe3. Heb jij nog tips om files naar Oostenrijk te omzeilen? Deel je tips via de reactieknop onder dit artikel.

Dit artikel maakt deel uit van de special ‘Vervoer naar de wintersport’

Zo vermijd je de files naar Oostenrijk
5 (100%) 1 vote

Deel dit met je vrienden!

Tags:

Deel jouw tips en ervaringen met andere wintersporters!